Użytkownicy domowi Małe i średnie firmy Przedsiębiorstwa

Avast FAQ

Czy program avast! posiada firewall?

Od wersji 4.5 aAvast zawiera moduł Network Shield (tylko dla Windows NT/2000/XP/2003). Dostarcza on ochronę przeciwko wirusom i robakom atakującym bezpośrednio przez otwarte porty połączenia sieciowego. Moduł analizuje cały ruch sieciowy pod katem jego zawartości. Jest to tzw firewall aplikacyjny a dokładniej IDS (Intrusion Detection System).

Avast nie zawiera firewalla działającego na poziomie filtra pakietów tzn. takiego który blokuje ruch IP wg zadanych reguł. Użytkownicy chcących dodać taką ochronę do swoich komputerów mogą użyć zapory sieciowej wbudowanej w Windows XP SP2 lub skorzystać z rozwiązań innych firm. Producent nie daje gwarancji kompatybilności z konkretnym oprogramowanie firm trzecich, jednak avast pracuje praktycznie z każdym oprogramowaniem tego typu po odpowiedniej jego konfiguracji.

Wskazówki jak tego dokonać można znaleźć pod adresem http://www.avast.com/eng/updates2.html


Czy mogę przenieść licencję na inny komputer?

Jak najbardziej, licencja nie jest przypisana do komputera ale do użytkownika (instytucji, osoby), dlatego z przeniesieniem na inna jednostkę nie ma żadnego problemu.

Wystarczy że odinstaluje Pan program na komputerze na którym pracował do tej pory i zainstaluje na nowym, podając te same klucze licencyjne co poprzednio.


W jaki sposób sprawdzić do kiedy ważna jestl licencja?

Wystarczy przy uruchomionej aplikacji kliknąć prawym klawiszem muszy na ikonkę "a" w pasku zadań systemu i wybrać "O programie avast!...". Tu właśnie znajdują się informację o terminie ważności aktualizacji.

Do czego służy klucz licencyjny?

Klucz licencyjny służy do aktywowania możliwości aktualizacji programu avast! Wystarczy podczas instalacji postępować według wskazówek programu i podać pod koniec instalacji kod.

Jeśli aplikacja jest wcześniej zainstalowana, proszę uruchomić program avast! poprzez ikonkę na pulpicie i w pierwszym wyświetlonym oknie wybrać opcję rejestracja i wówczas wpisać klucz.


Co to jest skanowanie w trybie rozruchowym?

Program avast! posiada unikalną funkcję skanowania podczas startu systemu, która pozwala na unieszkodliwienie wirusów zanim zostaną uruchomione w którymś z procesów systemowych. Opcja ta pozwala na usunięcie tych wirusów, które są aktywne i nie da się ich usunąć ponieważ zainfekowane pliki mają status “Uruchomione”. W takiej sytuacji avast! "proponuje" ponowne uruchomienie systemu z opcją skanowania w czasie rozruchu, gdzie za pomocą konsoli można poddać leczeniu lub usunąć zainfekowane pliki.


Nie mogę odinstalować programu avast!

W przypadku problemów ze standardowym (systemowym) odinstalowaniem programu avast! można skorzystać z niewielkiej aplikacji służącej do tego celu aswClear udostępnianej przez producenta.

Instrukcja odinstalowania programu avast! za pomocą aswClear oraz możliwość ściągnięcia programu znajdują się pod adresem: http://www.avast.com/eng/avast_uninstall_util.html


Jak pobrać baze wirusów gdy nie mam komputera podłączonego do Internetu

Aktualizacje można pobrać ze strony producenta http://www.avast.com/eng/updates.html na dowolny nośnik. Wystarczy przenieść paczkę z aktualizacjami na wybrany komputer i uruchomić ściągnięty plik.

Dla użytkowników posiadających od 2 licencji komercyjnych istnieje możliwość korzystania bez dodatkowych opłat z aplikacji avast! Distributed Network Manager. ADNM to narzędzie do centralnej administracji produktami linii avast. Program pozwala administratorom sieci centralnie kontrolować system antywirusowy w całym przedsiębiorstwie. ADNM to narzędzie skalowalne i elastyczne, przystosowane do pracy w sieciach każdej wielkości, od małych sieci biurowych do rozległych sieci heterogenicznych. Program umożliwia również zdalną instalację i aktualizację oprogramowania avast!

Czy można wyłączyć skaner dostępowy avast, który wyświetla się na dole ekranu?

Skaner dostępowy jest niezbędny do prawidłowej ochrony komputera. Wyświetla się w postaci niewielkiej ikonki oznaczonej literką "a" w pasku zadań (obok zegara).

Dodatkowo będzie widoczna ikonka z literką "i", jest to Virus Recovery Data Base (VRDB) VRDB to unikatowe rozwiązanie, które podczas uśpienia komputera (np. kiedy działa wygaszacz ekranu - w zależności od ustawienia tej funkcji) tworzy bazę najważniejszych plików systemowych, tak aby nawet w przypadku przedostania się wirusa do komputera dało się odtworzyć prawidłowy system plików i dokumentów. Ikonkę tą można połączyć z główną ikoną avast! zachowując jej funkcjonalność.

Na monitorze pojawia się hasło: “Klucz licencyjny dla produktu nie jest poprawny lub wygasł”.

Komunikat który pokazuje program avast! może być związany z końcem okresu ważności klucza licencyjnego.

Jeśli posiada Pani program avast! Professional Edition to należy dokonać wznowienia licencji. Wznowienie objęte jest 30% rabatem od ceny podstawowej programu. Zamówienia można dokonać drogą mailową lub telefoniczną (042 6822755)

Jeśli korzysta Pani z domowej wersji avast! Home Edition i klucz licencyjny wygasł (ważny jest 1 rok od czasu rejestracji) to należy dokonać ponownej rejestracji na stronach producenta http://www.avast.com/i_kat_207.php?lang=POL i poczekać na wiadomość e-mail z nowym kluczem.

Jeśli natomiast jest Pani pewna że posiadany przez Panią klucz licencyjny nadal jest ważny to proszę wprowadzić go ponownie do programu.

Nie mogę otworzyć lub zachować załącznika e-mail, gdy używam avast! 4 i Outlook Express 6?

O: To nie zależy od programu avast! - jest to nowa funkcja zabezpieczeń Outlook Express 6, gdzie możliwość zachowania i otwarcia załączników jest domyślnie wyłączona.

Można ją włączyć w następujący sposób:

Otwórz Outlook Express Wybierz Narzędzia -> Opcje -> Zabezpieczenia Wyłącz opcję "Nie zezwalaj na zapisywanie lub otwieranie załączników, które mogą potencjalnie zawierać wirusy" Kliknij OK.

Co powinienem wiedzieć na temat używania avast! 4 razem z zaporą ogniową?

O: Po zainstalowaniu avast! 4, zapora ogniowa wyświetla ostrzeżenia, ponieważ avast! próbuje połączyć się z naszym serwerem i szuka plików aktualizacji bazy wirusów i programu. Powinieneś zezwolić programowi avast! na połączenie. W przeciwnym razie funkcja aktualizacji nie będzie działać. Oto nieco użytecznych informacji:

Usługi, z którymi łączy się avast!:

URL: http://www.asw.cz/iavs4pro IP: 195.70.130.34

URL: http://www.avast.com/iavs4pro IP: 64.246.6.135

URL: http://www.iavs.net/iavs4pro IP: 207.44.156.15

URL: http://www.iavs.cz/iavs4pro IP: 62.168.45.69

Komponenty avast! 4, którym należy zezwolić na połączenie:

avast.setup avastXX.setup (gdzie "XX" to liczby) aswUpdSv.exe

Jak działa usługa aktualizacji?

Początkowo avast! próbuje wykryć, czy komputer jest podłączony do Internetu i wysyła pakiet do jednego z naszych serwerów i czeka na odpowiedź. Jeśli pakiet zostanie odebrany, avast! "wie", że komputer jest podłączony; aktualizacja może się rozpocząć. Jeśli nie ma odpowiedzi na wysłany pakiet, avast! spróbuje wysłać ping do serwera co 40 sekund. Jeśli ping dotrze do serwera, avast! łączy się z naszym serwerem i sprawdza, czy są nowe aktualizacje. Jeśli są, avast! załaduje i zainstaluje je. Jeąli nie ma, avast! odczeka 4 godziny i ponownie spróbuje połączyć się i sprawdzić aktualizacje. Krótko: avast! wykrywa połączenie z Internetem co 40 sekund i sprawdza, czy są aktualizacje co 4 godziny.

Optymalizacja dla połączeń dial-up

Jeśli korzystasz tylko z połączenia dial-up, istnieje inny sposób wykrywania, czy komputer jest podłączony do Internetu, czy nie. avast! może sprawdzić stan połączenia sprawdzając stan modemu, tak że NIE będzie pingował serwera co 40 sekund. Aby tak skonfigurować avast!, otwórz Ustawienia programu, wybierz zakładkę Aktualizacja (Połączenia) i zaznacz opcję Łączę się z Internetem tylko przez modem.

Optymalizacja dla łączy stałych

Jeśli twój komputer jest podłączony do Internetu na stałe, możesz powiadomić avast! o tym fakcie, tak że może pominąć sprawdzanie połączenia. Aby to zrobić, otwórz Ustawienia programu, wybierz zakładkę Aktualizacje (Połączenia) i zaznacz opcję Mój komputer ma stałe łącze z Internetem.

== avast! 4 zmienia moje ustawienia POP3 i SMPT na 127.0.0.1 oraz nazwy moich kont pocztowych, tak że nie mogę wysyłać poczty. Co jest nie w porządku ==

O: avast! musi zmienić te ustawienia, aby móc skanować wiadomości pocztowe. Nie powinno to jednak powodować problemów z wysyłaniem/odbieraniem wiadomości. Jeśli jednak masz problemy, postępuj wedle procedury:

W Outlook Express skonfiguruj domyślne serwery poczty przychodzącej i wychodzącej. Ustaw nazwę użytkownika i hasło na właściwe wartości. Spróbuj wysłać i odebrać e-mail. Wszystko powinno teraz działać, ale bez osłony avast! Teraz zamknij Outlook Express (bardzo ważne!!!). Uruchom Kreator Kreator Zabezpieczeń poczty (Start -> Programy -> avast! -> Kreator zabezpieczeń poczty). Postępuj według instrukcji. Na koniec uruchom ponownie Outlook Express.


Próba instalacji, komunikat: "Niepoprawny podpis pliku. Błąd 2000000B"

O: Problem polega na tym, że ściągnięty plik jest uszkodzony. Trzeba go ściągnąć jeszcze raz.


Home! próbuję otworzyć, "komunikat o nieznanym błędzie", "Aplikacja nie można załadować skórki. Funkcja usiGetSkin zawiodła".

O:

Wybierz Start-> Uruchom... Wpisz następujące polecenie: W systemie Windows NT lub 2000: C:WINNTSYSTEM32REGSVR32.EXE ACTSKIN4.OCX W systemie Windows 95, 98 lub ME: C:WINDOWSSYSTEMREGSVR32.EXE ACTSKIN4.OCX W systemie Windows XP: C:WINDOWSSYSTEM32REGSVR32.EXE ACTSKIN4.OCX Naciśnij OK. (lub Enter). Powinien się pojawić komunikat, że plik został zarejestrowany z powodzeniem.


Czy musze odinstalować innego antywirusa przed zainstalowaniem avast

O: Tak. Używanie dwóch lub kilku programów antywirusowych jednocześnie może spowodować problemy ze stabilnością systemu operacyjnego.


Gdy uruchamiam Outlook, pojawia się komunikat, że nie można załadować/uruchomić avoutext.dll. Co robić

O:

Zamknij MS Outlook. Usuń avast32 z klucza rejestru HKLMSoftwareMicrosoftExchangeClientExtensions za pomocą REGEDIT.EXE Wyszukaj i usuń wszystkie pliki z dysku twardego extend.dat (plik może być ukryty).


Otrzymałem klucz aktywacyjny. Gdy jednak próbuje wpisać klucz, program oświadcza "Niewłaściwy numer licencyjny". Dlaczego

O: Klucz licencyjny jest właściwy. Użyj metody kopiuj-wklej aby wprowadzić go do programu; pamiętaj, ze tego numeru nie można użyć na serwerze. Poza tym, trzeba być zalogowanym w systemie Windows z uprawnieniami administratora (aby wprowadzić klucz).


Program instalacyjny avast! ostrzega, że nie mam zainstalowanych sterowników ODBC. Jak je uzyskać

O: Możesz załadować je ze strony firmy Microsoft

Po zainstalowaniu avast! moje opcje internetowe zostały ustawione na "Nigdy nie wybieraj połączenia", i ta opcja zostaje przywrócona za każdym razem, kiedy ją zmienię.

O: Jeśli łączysz się z Internetem tylko przez modem, otwórz Ustawienia programu, wybierz stronę Aktualizacje (Połączenia) i zaznacz opcję Łączę się z Internetem tylko przez modem.

Jaka jest różnica między avast! Home i avast! Professional?

avast! 4 Home Edition to w pełni funkcjonalny pakiet antywirusowy przeznaczony dla użytkowników domowych. Jest on oferowany całkowicie za darmo, jednak tylko dla użytkowników wykorzystujących komputer domowy w celach niekomercyjnych.

Dla firm, instytucji oraz użytkowników używających domowego komputera do prac zarobkowych przeznaczony jest program avast! Professional Edition. Pakiet Home Edition nie może być również używany przez instytucje niekomercyjne. Dla organizacji non-profit (szkolnictwo, służba zdrowia, administracja publiczna , instytucja charytatywne) oferowane jest oprogramowanie avast! Professional Edition z bardzo korzystnymi rabatami. Również użytkownicy domowi chcący wykorzystać funkcje takie jak Script Blocker, aktualizacje PUSH, planowanie zadań, skaner linii komend lub procować z programem z wykorzystaniem zaawansowanego interfejsu użytkownika mogą nabyć pakiet w wersji Professional Edition.

Nie mogę odinstalować programu avast! Co zrobić?

O: Można ściągnąć z sieci nasze narzędzie do dezinstalacji o nazwie AvClear lub AvClear4 (zależy od zainstalowanej wersji programu avast!). Więcej informacji zawiera strona http://www.avast.com/i_idt_1337.html.

Nie mogę skasować wirusa. Co zrobić?

Niektóre wirusy nie pozwalają na usunięcie ponieważ pracują w tle w uruchomionym systemie.

Programy avast! mają przewidzianą opcję skanowania zasobów w trybie rozruchowym MSDOS. Wystarczy że wymusi się na programie skanowanie w tym właśnie trybie (po ponownym uruchomieniu komputera) i wówczas będzie można usunąć wirusa. Opcja ta jest dostępna bądź to w oknie komunikującym o wykryciu wirusa, bądź w ustawieniach programu.


Dlaczego nie otrzymałem klucza rejestracyjnego? HOME

Podany adres e-mail nie był poprawny. W takim przypadku e-mail prawdopodobnie wrócił do nas. Twój serwer e-mail nie jest dostępny lub daje komunikat o błędzie podczas odbierania wiadomości z kluczem rejestracyjnym. Możliwe, że e-mail zostanie dostarczony z opóźnieniem. Zwykle próba dostarczenia poczty jest powtarzana co 4 godziny przez kilka dni. Twoja skrzynka pocztowa jest pełna i wiadomość z kluczem rejestracyjnym nie może zostać dostarczona. Używasz jakiegoś programu antyspamowego i wiadomość z kluczem rejestracyjnym została odrzucona z jakiegoś powodu. Jeśli nie otrzymasz wiadomości e-mail z kluczem rejestracyjnym w ciągu jednego dnia, zalecamy ponownie się zarejestrować z podaniem tego samego adresu i serwera e-mail.

Jak z poziomu ADNM wprowadzić plik licencyjny

Plik licencyjny należy wprowadzić podczas instalacji lub po instalacji w AMS Maintenance Tool. W załączeniu przesyłam instrukcję do avast! Distributed Network Manager.


Mogę wyłączyć skaner dostępowy? Przeszkadzają mi jego ikonki

Skaner dostępowy jest niezbędny do prawidłowej ochrony komputera. Powinien wyświetlać się jedynie w postaci niewielkiej ikonki oznaczonej literką "a" w pasku zadań (obok zegara).

Dodatkowo będzie widoczna ikonka z literką "i", jest to Virus Recovery Data Base (VRDB) VRDB to unikatowe rozwiązanie, które podczas uśpienia komputera (np. kiedy działa wygaszacz ekranu - w zależności od ustawienia tej funkcji) tworzy bazę najważniejszych plików systemowych, tak aby nawet w przypadku przedostania się wirusa do komputera dało się odtworzyć prawidłowy system plików i dokumentów. Ikonkę tą można połączyć z główną ikoną avast! zachowując jej funkcjonalność.

Opisany wyżej przypadek jest również opisany na stronie http://www.avast.webpark.pl/ochrona_aktywna_vrdb_avast.html

Avsoft Ankieta